Bandcamp:
Muziek
Zo heel af en toe komt er een album voorbij waarvan de muziek je bij elke luistersessie weer iets nieuws te bieden heeft. De band Seconds Before Landing heeft dat met het album "Cosmonaut" voor elkaar gekregen.
Seconds Before Landing maakt dan ook niet zomaar muziek, er zit een concept achter een album, een verhaal waar de muziek over gaat. Dit album is bijvoorbeeld een tribuut aan de kosmonauten Yuri Gagarin en Vladimir Komarov van de Russische ruimtecapsule Vostok 1. Zoals zo vaak bepaalt achtergrondinformatie de manier waarop je naar de muziek luistert, dus ik wil deze voorzet voor het luisteren van "Cosmonaut" graag door geven.
Het fijne van de aanpak van Seconds Before Landing is dat het album als een geheel over komt en het gevoel wat de muziek geeft ook consistent door het album heen blijft. Er wordt een sound op dit album neergezet waar ik me sowieso toe aangetrokken voel. Het roept associaties met "The Dark Side Of The Moon" op, zonder ook maar één moment schaamteloos te kopiëren. Het is meer de verscheidenheid aan nummers, inhoud van de oude geluidsfragmenten, de enorme hoeveelheid aan variaties en wendingen en de hoeveelheid andere details die net zo bepalend zijn.
De sound, het Pink Floyd gevoel, is ook een bijdrage waar Andy Jackson voor verantwoordelijk is. Dat is dus geen toeval. Een gastoptreden van Trey Gunn is natuurlijk ook geen afknapper.
Vooral het nummer "36 Dogs" maakt telkens een enorme indruk op mij, met de indringende drums, wanhopige zang en onheilspellende atmosfeer. De zang van John Crispino doet af en toe aan David Bowie denken.
Het verhaal van de muziek is in de orde van grootte van "War Of The Worlds" van Jeff Wayne. Met de vergelijkingen doe ik eigenlijk te kort aan de eigen creativiteit van de band Seconds Before Landing. Het helpt alleen wel om deze muziek te duiden.
Kortom, met Cosmonaut heeft Seconds Before Landing voor een totaalervaring gezorgd welke nooit meer gaat vervelen.
Kenmerken
Stijl | GEEN, NAUWELIJKS | REGELMATIG, MOOI | BEPALEND, HEEL MOOI | PROMINENT, PRACHTIG |
---|---|---|---|---|
Eigen stijl/geluid | . | . | . | ⊗ |
Compositievorm | . | . | . | ⊗. |
Rock | . | ⊗ | . | . |
Blues | . | . | . | . |
Symphonisch | . | . | ⊗ | . |
Elektronisch | . | . | ⊗ | . |
Jazz | . | . | . | . |
Pop | . | . | . | . |
Live | . | . | . | . |
Zang | . | . | . | ⊗ |
Instrumentaal | ⊗ | . | . | . |
Piano | . | . | . | . |
Drum, Percussie | . | . | ⊗ | . |
Akoestische gitaar | . | ⊗ | . | . |
Bas gitaar | . | ⊗ | . | . |
Elektrische gitaar | . | . | . | ⊗ |
Contrabas | . | . | . | . |
Orkest | . | . | . | . |
Strijkers | . | . | . | . |
Blazers | . | . | . | . |
Orgel | . | . | . | . |
Views: 4