Het Aanbod
Welke muziek vind je deze week onder de wekelijkse aankondiging “"Draaitafel" bespreekweek", wat zijn de overblijvers na selectie van het aanbod?
Kortweg niets. Deze week is er nog geen selectie te maken uit de "draaitafel" van 16 augustus. De afgelopen weken zijn in Zuid-Frankrijk doorgebracht om de gedachten een paar weken op niet meer dan zon, zee, landschap, lezen, eten en drinken te richten.
Niet dat er geen muziek aan de orde komt tijdens de vakantie. Zeker wel, alleen is dat een mix van onze, m'n vrouw en ik, persoonlijke "Top 2000". Aangevuld met haar favoriete albums en mijn muziek voor zover die nog op de Ipod past. Om daar een indruk van te geven. De Ipod heeft er deze keer zo'n 4000+ "uitgeshuffelt".
Heerlijke muziek houdt ons dus de hele vakantie gezelschap, tijdens het auto rijden, het lezen of gewoon om bij weg te dromen. En al jaren is er dan van die bekende muziek die toch weer opvalt. In termen van de "draaitafel week", de muziek die extra de aandacht heeft getrokken en het verdient om extra de aandacht te krijgen.
Opvallend hierbij was vooral dat m'n blik elke keer naar de Ipod ging om het nummer te checken als er een nummer van Dead Can Dance langs kwam. Alle albums stonden er op en ze hebben geschitterd in de Franse zon. Mooi hoor, die DCD muziek!
Een artiest die al zo lang geleden al prachtige muziek maakte maar tekens weer aan echt beluisteren en ontdekken ontsnapt is, is Ray Charles. Een flink aantal nummers heeft zich (weer) aangediend als briljant. Wat een fantastische componist, zanger en arrangeur is Ray Charles geweest. Op de een of andere manier krijgt hij volgens mij niet de credits en aandacht die de muziek verdient. Ook bij mij niet dus. Daar ga ik verandering in brengen, dus misschien staat er binnenkort zomaar een album genoteerd in de "draaitafel" lijst.
Ook de Nederlandstalige historie laat zich, nu de tijd zich verder van 'toen jaren 70' bevindt, anders beluisteren en openbaart zich steeds meer als toch wel heel bijzondere muziek. Jacques Brel is wijd en zijd bekent, maar was nooit zo m'n ding. Kennelijk is het nu wel m'n tijd. Hij heeft adembenemende nummers gezongen. Daar wil ik vanuit de LP historie meer beeld van krijgen.
Een zanger als Cornelis Vreeswijk is in Nederland vooral bekend van wat clowneske nummers en een wat cynische houding. Terwijl in Zweden z'n ster veel hoger is gerezen. Z'n stem en intonatie hebben flinke indruk op me gemaakt. Dat moet ook verder uitgezocht worden komende tijd. Is de stem en de zeggingskracht daarvan bepalend of wordt die teniet gedaan door teveel mindere composities. Ik ben benieuwd.
Tenslotte dan Dimitri van Toren. Slechts bekend van 2 heerlijke singles: "Hé, kom aan" en "Een lied voor kinderen". Toen hij in 2015 overleed bleken die leuke meezingers uit de jaren 70 ineens zeer goede composities te zijn. De aandacht hiervoor is uiteindelijk toch weer verwaterd. Nu ik deze nummers weer gehoord heb ben ik in zijn geschiedenis gedoken. Hij blijkt niet een paar albums op z'n naam te hebben staan, maar hij heeft een heel oeuvre achter gelaten. Hij is nog niet helemaal vergeten, maar de indruk bestaat nu toch dat hij ondergewaardeerd is. Alle reden om eens flink aan het luisteren te slaan. De voorbereiding daarvoor is gedaan en ik hoop dat ik het zo goed ga vinden dat het op de "draaitafel" komt.
Met veel optimisme ga ik deze berg muziek tegemoet en hoop het ritme weer op te pakken. Volgende week moet dat toch weer een week topper opleveren. De tijd bewijst dat er altijd wel iets belanghebbends in het net blijft hangen.
O ja, over tijd gesproken, CD-SCORE is nu een jaar in min of meer deze vorm in de lucht en ik ben ik heel blij mee. Ik ben wel naar wat gast schrijvers aan het zoeken om als site meer te kunnen bieden. Wie o wie zal of zullen het worden? Interesse? (cdscore@ziggo.nl)
Weergaven: 4